• Welkom op Ritsumasyl.nl
    Welkom op Ritsumasyl.nl Zomeravond
  • Welkom op Ritsumasyl.nl
    Welkom op Ritsumasyl.nl Gemakkelijk via het water te bereiken
  • Welkom op Ritsumasyl.nl
    Welkom op Ritsumasyl.nl Sylster Rak in herfstavond
  • Welkom op Ritsumasyl.nl
    Welkom op Ritsumasyl.nl Zonsondergang
  • Welkom op Ritsumasyl.nl
    Welkom op Ritsumasyl.nl Mooie wintermorgen
  • Welkom op Ritsumasyl.nl
    Welkom op Ritsumasyl.nl Aan het open vaarwater

Op woensdag 22 januari zijn we met ongeveer 20 buurtgenoten naar

het Projectbureau Haak om Leeuwarden geweest. Project medewerker Sjoerd Frieswijk en

Paul Derks van MNO, die de bouw uitvoert, verwelkomde ons en hielden een presentatie over de manier waarop de tunnel gebouwd wordt.

Het tunnelelement wordt gebouwd in een bouwkuip naast het kanaal van 124 x 107 meter en ligt plm. 12 meter diep. Tegelijkertijd bouwt men aan beide zijden van het kanaal de aansluitingen (landhoofden) en als dat klaar is laat men de bouwkuip vol water lopen en gaat het tunnel element drijven . Met ballastwater kan men het drijfvermogen regelen en dus ook laten afzinken als het op zijn plaats licht tussen de landhoofden.

Het scheepvaartverkeer wordt een weekend in juni gestremd. Overigens is er grote kans dat de bouw niet op tijd klaar is en dat het invaren verplaatst wordt naar september. Gedurende de vakantie periode mag het Van Harinxmakanaal niet gestremd worden.

Na de presentatie krijgen we allemaal laarzen een helm en geel hesje om naar de bouwplaats te gaan. We rijden met eigen auto's over een tijdelijk weg die wel erg modderig is.

Het is heel indrukwekkend om te zien wat er zich allemaal afspeelt daar onder het maaiveld. Zo fietsend in de omgeving heb je er geen idee van. Alles is super groot en de getallen over de hoeveelheid beton, bewapingsstaal zijn haast onvoorstelbaar. Ook de bijzondere technieken die men gebruikt, b.v. de landhoofden zijn nu beschermd door stalen damwanden, die moeten na plaatsing van de tunnel verwijderd worden en dat gebeurt door duikers die ze onderwater met snijbranders doorslijpen. De bouwmaten moeten wel heel precies uitgevoerd worden, er is maar een speling van plm, 1,5 cm mogelijk tussen het tunnelelement en de landhoofden waar het op moet aansluiten!

We lopen naar beneden in bouwkuip en er worden foto's van de Ritsumasylsters in de bouwput gemaakt. Dat zijn straks historische beelden!

Het is maar goed dat we laarzen van de ''zaak'' aan hadden we komen met flinke modderpoten terug bij het projectbureau. Maar dat zijn ze daar wel gewend. Ja, en onze auto's mogen ook wel even een schoonmaakbeurt hebben, dat moeten we wel zelf doen.

Al met al een heel interessante excursie. Dank aan de Projectgroep Haak om Leeuwarden.

Mocht u meer informatie willen kijk dan op: http://www.vrij-baan.nl/projecten/Autowegen

ook is er een filmpje gemaakt:  You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Back to Top